Thursday, 28 January 2010

Tips nak kawen cepat!

Assalamualaikum... Ana nak share thread yg dibaca kt IluvIslam tadi,,pasal jodoh! erm,,, 
Tips yang boleh diamalkan agar dipercepatkan bertemu jodoh yang beriman, insyaAllah~

1.Membaca surah Yaasin setiap malam sebab dalam satu hadist nabi bahawa surah Yaasin ada 10 keberkatan, satu darinya ialah sesiapa yang masih belum berjodoh maka akan diberi jodoh. Baca kalau boleh setiap malam, atau kerap, dan niatkan supaya Allah swt segerakan jodoh dan berikan yang baik dan beriman. Insyaallah mustajab.

2. Membaca surah Fatihah berulang-ulang kali, niatkan supaya Allah swt segerakan jodoh. Juga terdapat dalam sebuah hadist, yang mana surah fatihah ada beberapa keberkatan antaranya diberi jodoh, baca berulang-ulang contoh 1x atau 3, 5, 7 atau seberapa yang anda suka dan niatkan supaya Allah swt berikan jodoh yang baik dan soleh.

3. Melakukan sembahyang hajat selama 3 hari berturut-turut dengan penuh kusyuk dan pengharapan, dan lakukan juga amalan-amalan lain yang baik-baik, contoh sedekah, zikir, ziarah org sakit, yang penting hati sentiasa bergantung harap kepada Allah sahaja, jangan harap dari selain Allah, berdoa dengan sungguh-sungguh, dengan nada suara yang lembut dan merendah diri. Adukan problem anda kepada Allah swt, jika seseorang merahsiakan problemnya kepada manusia, kemudian mengadu hanya kepada Allah, maka Allah swt akan bantu dia, jika dia mengeluh kepada manusia maka Allah swt tidak akan bantu dalam masalah tersebut.

4. Berdoa disetiap selepas sembahyang 5 waktu, dengan berdoa untuk minta jodoh sahaja selama 20 minit-30 minit. Berdoa dengan mata separuh pejam. Insyaallah

5. Bangun tengah malam sembahyang tahajjud, kemudian solat taubat 2 rakaat, kemudian sembahyang hajat beberapa rakaat yang anda mampu. Lagi banyak lagi baik. Kemudian berdoa dengan kusyu’, insyaallah


6.Solat hajat 2 rakaat –> Doa, 2 rakaat lagi –>Doa, 2 rakaat lagi –>Doa, sehingga datang rasa benar-benar yakin yang Allah swt telah makbulkan. Kalau masih tak yakin usahakan pada malam berikutnya sehigga datang keyakinan. Bila anda telah benar-benar yakin bahawa doa anda telah makbul, insyaallah, tunggu aja lah orangnya.(Tawakkal)

7.Betulkan niat, nak kahwin kerana Allah, untuk selamatkan diri samada dari maksiat, ingin mendapat zuriat, untuk memudahkan menjalankan perintah Allah. Sabda nabi SAW, Allah menjamin untuk menolong 3 golongan:
1. Seseorang yang berjihad dijalannya
2. Seseorang yang berhutang dan berniat untuk membayarnya
3. Seseorang yang mahu kahwin untuk selamatkan agamanya

8. Berdoa dengan kusyuk diwaktu tertentu yang mustajab atau ditempat-tempat tertentu yang mustajab. Contoh: Diantara azan dan Iqamah, waktu hujan, waktu jam 3-5pagi (tahajjud), dalam masjid, berdoa dengan disertakan ismulazam, sesudah solat 5 waktu, sesudah solat asar sehingga terbenam matahari pada hari Jumaat. dalam keadaan suci, badan, pakaian dan tempat, mengadap kiblat, suara antara kedengaran dengan tidak, meminta seperti seorang fakir yang sangat mengharap dan dalam kelaparan.

9. Berdoa dengan dimulai pembuka doa dan selawat, kemudian penutup doa dan selawat.Contoh paling simple;
Pembuka:Alhamdulillah, Allahhhummasolli’ala saidina muhammad.
Kemudian bacalah apa2 saja doa samaada dalam bahasa Arab atau bahasa Melayu atau apa2 saja bahasa yang anda mahir…
Penutup:Alhamdulillah, Allahhhummasolli’ala saidina muhammad.

10. Berdoa dengan mengunakan doa-doa dari ajaran Rasulullah atau dari Al-Quran adalah doa terbaik dan paling berkat, jika tak pandai doa ajalah dalam bahasa sendiri, Allah swt maha memahami.

11. Selama beramal, jangan makan makanan, pakaian, tempat atau apa sahaja yang haram, subhat, kotor, makruh, makan makanan yang bersih, halal dan suci.
 
Selamat mencube ye kawan-kawan!! 
 
"Dan hamba-hamba yang beriman itu berdoa, Wahai Tuhan kami kurniakanlah untuk kami isteri-isteri kami dan anak-anak kami yang jadi penyejuk mata kami dan jadilah kami petuan orang-orang yang muttaqin."(Surah al-Furqan:74)

credit to Iluvislam.com

11 Ucap-ucapan untuk izzah:

yad_element said...

wah.. jom kite buat same2.. moga dipercepatkan jodoh kite.. lalalala~

FARIS said...

wow!!! interesting, ok2 aku cube nnt!!!

izzah fakharuldin said...

Yad: mari!!

Faris: ko cube t gtaw aku ape resultnye!

Bakal translator said...

ai chewah izzahhhh,
dah nak kawen ke?

izzah fakharuldin said...

yep!
tga tgg org minang je!
t akak gtaw hg,,
lalala~

Bakal translator said...

ish, same la nak jd abg ipar aq tuh...?

izzah fakharuldin said...

tah la
sape la gamaknye??

AZHR said...

salam
salam ziarah
manarik post anti ini...
cuma ada bbrp prkara yg ana ingin cuba utarakan...
apakah taraf hadis2 yang digunakan bg merujuk amalan membaca yaasin dan alfatihah tuh...

lagi satu...
ana rse anti x pyh kot letak gmbr2 yg ade unsur yg x parallel ngn kehendak Allah spt unsur aurat dll
sbb ape x perlu ana nytakan sbb ana rse anti tau sbbnya

apapun..
teruskan mesej kebaikan dalam blog
moga2 Allah terimanya sbg cara kita berkhidmat pdNya...
salam ziarah...

AZHR said...

salam
salam ziarah
manarik post anti ini...
cuma ada bbrp prkara yg ana ingin cuba utarakan...
apakah taraf hadis2 yang digunakan bg merujuk amalan membaca yaasin dan alfatihah tuh...

lagi satu...
ana rse anti x pyh kot letak gmbr2 yg ade unsur yg x parallel ngn kehendak Allah spt unsur aurat dll
sbb ape x perlu ana nytakan sbb ana rse anti tau sbbnya

apapun..
teruskan mesej kebaikan dalam blog
moga2 Allah terimanya sbg cara kita berkhidmat pdNya...
salam ziarah...

izzah fakharuldin said...

waalaikumsalam w.b.t
erm erm,,
first and foremost,
tq ler sbb sudi visit blog yg ntah pape ni,,,
regarding to the hadis, act ana pn x sure, tp ana pna dgr b4 dkt ceramah2,,
xpe,, i sort it out later,,,
regarding to the Gambar2 tu plak,,
erm,, betol gak en ape yg nta gtaw,,
syukran for reminding me bro!.....

sekian~

Anonymous said...

apa yang saya cari, terima kasih

+Pengikut2+