Wednesday, 31 March 2010

April Fool dan Muslim




1April setiap tahun pasti semua orang tahu hari di mana anak2 muda terutamanya akan meraikannya dengan lawak atau kejutan, termasuklah pemuda pemudi Islam. Namun adakah anda sedar apa kisah disebalik April fool day atau juga dikenali sebgai April Mop?

Hayati kisah sadis ............

Setelah Sepanyol berjaya dikuasai Islam oleh Tariq bin Ziyad pada abad ke-8, Sepanyol adalah negara yang harmoni, bebas dari Muzik, pergaulan bebas, arak dan lain lain.Ini kerana ramai orang bukan Islam memilih untuk masuk Islam setelah melihat keharmonian yang dibawa oleh Islam. Mereka memilih untuk mengamalkan Al-quran didalam hidup mereka.

Namun kegemilangan ini hanya mampu bertahan selama 6 abad. Seperti kebiasaannya orang-orang kristian pada masa itu sentiasa berusaha untuk membersihkan Sepanyol dari Islam. Maka, mereka menggunakan serangan pemikiran dan budaya kepada umat Islam disitu iaitu dengan menyeludup Arak dan Rokok secara senyap ke wilayah Sepanyol. Mereka turut melantik ulama-ulama palsu yang akhirnya mengakibatkan perpecahan dalam kalangan umat Islam. Akhirnya  Islam runtuh di tangan tentera salib secara kejam dan tidak berperikemanusiaan. 

em,, apa kaitannya dengan APRIL FOOL???

well, April fool ini dikaitkan dengan peristiwa berdarah yang berlaku di Granada, Sepanyol. Dimana, apabila tentera salib berjaya menguasai Sepanyol, orang Islam duduk bersembunyi di dalam ruma untuk menyelamatkan diri masing masing. The tentera - tentera salib ini masih tidak berpuas hati dengan kewujudan orang islam di bumi Sepanyol. Maka mereka memberitahu dekat orang Islam yang mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama barang- barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal yang berlabuh di pelabuhan. Ada di antara orang islam yang rasa syak dengan informasi tu, jadi mereka pergi buat confirmation sendiri pegi dekat pelabuhan untuk melihat sendiri. Setelah berpuas hati, mereka pon bersiap siap untuk bertolak berlayar keluar dari Sepanyol. Keesokan harinya  mereka pun menuju ke pelabuhan. Pada waktu inilah orang kristian mengambil kesempatan untuk membakar rumah rumah orang Islam. Bukan itu sahaja malah, Orang- orang islam ini tak dapat untuk berlayar keluar kerana tentera salib telah pun membakar kapal-kapal di pelabuhan tersebut.  Akhirnya mereka dibunuh oleh tentera salib tak kira lelaki,wanita, orang orang tua dan kanak kanak.

Berikutan peristiwa ini lah wujudnya April fool. Masyarakat seluruh dunia menyambutnya termasuk lah orang-orang islam. Jadi sedarlah saudara saudariku se-Islam tentang hakikat sebenar April fool.. Semoga kita diampunkan oleh Allah kafarah kafarah dosa yang lalu.. Astaghfirullah hal adzim....


“sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia adalah sebahagian daripada mereka”. Kata Syaikhul Islam Ibnu Taimiah: Sanadnya Jayyid.



edited by IZZAH..




7 Ucap-ucapan untuk izzah:

yad_element said...

ramai lg x tau.. ayuh.. sampaikan.. link kan kat blog..

izzah said...

dah,,huhuh,
ko pon pomote la jugak ye

Izzat Syamil said...

gile ah..aku ske post ni!

-hazen said...

aduh,

sadis nye citer ni.

izzah said...

izzat: trimas2,, mmg best en post ni,,huhu

Hazen: ye,,mmg sadis, so jgn la celebrate april fool k

SuMa_CuMi said...

view my new blog..jgn lupa tau!!!
sumacumi.blogspot.com

izzah said...

suma: yeler2, t aku bukak

+Pengikut2+