Monday, 2 May 2011

Oh ibunda - kisah Alqamah



Banyak pengajaran yang boleh diambil dari kisah Al-Qamah.. Moral yang paaaaaalllllliiiiiiinnnnnggg UTAMA ialah kita mestilah  menghormati dan mematuhi arahan dan permintaan ibu kita selagi tak melanggar syara'. 

moral ke 2, bagi lelaki lelaki yang dah berkahwin, engat! antum semua masih lagi perlu mengutamakan IBU sebelum ISTERI atau ISTERI ISTERI (bagi yang berpoligami) mu. No matter what happen, Mak is the first lady in your heart... engat ye FIRST LADY...

Sesungguhnya syurga di bawah tapak kaki ibu. Sayangi ibu, mak, mummy, mama, ummi anda di kala meraka masih lagi bernyawa. Maksimakan bakti kepada mereka (tolong masak ke, picit bahu ke, siram pokok ke, bagi makan kucen ke pegi pasar dan lain lain) .... Bagi yang telah kehilangan ibunya, doakan dia semoga berada di bawah lembayung rahmatNYA insyaAllah da selalu2 lah menziarahinya di makam ibunda ~

Dari Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, belia berkata, “Seseorang datang kepada Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, kepada siapakah aku harus berbakti pertama kali?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, Ibumu!’ Dan orang tersebut kembali bertanya, ‘Kemudian siapa lagi?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, Ibumu! Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi?’ Beliau menjawab,Ibumu.’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi,’ Nabi shalallahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Kemudian ayahmu.’” (HR. Bukhari no. 5971 dan Muslim no. 2548)

ni la mak saye Hjh Noor Zaitun Hj Yahaya..
walaupun selalu argue ngn  mak tp beliau tetap mak saye ^_^
saye sayang mak saya :)

tulip comel,


3 Ucap-ucapan untuk izzah:

Mohd Shazni. said...

argue sket2 tuh takpe la izzah..
kan debater sekolah..HAHA..mmg masak ar mak awk nk membalas..lalal~

izzah said...

oh saya taknak jadi debater lawan mak saye. t takut ter jadi anak derhaka pulak T_T

niena shopping2u said...

cerita ni bagus, ank buah sy tengok terus insaf, cerita mcm ni yg sepetutnya kena pertontonkan pda mereka, mndidik ank2 melalui cerita.. selalu negara jiran yg bnyak wat cerita mcm ni..

+Pengikut2+