Saturday, 9 April 2011

Manusia vs an-Nafs

Ketika balik dari satu peperangan yang dahsyat melawan kaum musyrikin, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : Kita baru kembali dari satu peperangan yang kecil untuk memasuki peperangan yang lebih besar. Sahabat terkejut dan bertanya, "Peperangan apakah itu wahai Rasulullah ? " Baginda berkata, "Peperangan melawan hawa nafsu." 
(Riwayat Al Baihaqi)

Everyday, every single second we are facing with a war. Adat pertempuran pasti ada yang menang dan ada yang kalah..............................

Di dalam pertempuran 

MANUSIA vs NAFSU

akan berlaku tiga situasi manusia :

1.  Golongan yang SELALU kalah

"Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan ALLAH  membiarkanNya, dan Allah telah mengunci pendenganran dan hatinya serta meletakkan tutup atas pengelihatannya? Maka siapakah yang mampu memberinya petunjuk setelah Allah (membiarkannya sesat) ? Mengapakah kamu tidak mengambil pengajaran? 
(Al-jasiyah:23)

2. Golongan yang kadang-kadang menang kadang-kadang kalah

Golongan ini ialah apabila melalukan perkara-perkara yang keji or dalam erti kata lain LAGHO, maka dia segera beristighfar dan mengingati ALLAH serta memohon keampunan daripadaNya.
"dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, (segera) mengingati Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa (lagi) yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui,"
(Al-Imran:135)

3. Golongan yang sentiasa menang.

  Rasul-rasul dan Anbiya'


Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang ke-2. Ameen~

"Sesungguhnya setiap anak Adam adalah pembuat dosa, sebaik-baik pembuat dosa ialah yang bertaubat"
      

2 Ucap-ucapan untuk izzah:

Mohd Shazni. said...

nice sharing izzah...btw..lme tak contact..hehe..

izzah said...

thx shasha...
memang la da lame.
awk asyek bz je haha

+Pengikut2+