Friday 17 September 2010

Hero vs. Lelaki Lemah


Awak oo awak..... Saya sebenarnya menunggu seorang HERO bukan LELAKI LEMAH!!
 Kriteria kriteria lelaki tersebut: 


1. Dia mestilah seorang yang patuh kepada perintah Allah dan mampu membimbing diri dan keluarga nya. Serta mampu untuk mengimamkan solat utk keluarganya esp: wife dan anak2

2.Dia juga mestilah seorang yang jujur dan berterus terang.
Sapa nak kawen ngn kaki temberang weyyy~

3.Menghormati Wanita!!!! (penting yg ni!)

4.Lelaki Tegas! lembik2 tolak tepi :D

5.Lelaki itu ialah lelaki yang tak malu untuk meminta Maaf... ( kalau da buat salah kene la mintak maaf kan kan kan)

6.Dia adalah si cerdas, cergas  dan Menguasai banyak hal (Bijak!)... ( Nanti bile anak-anak tanya boleh jawab )

7.Dia mudah untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran.
Ni maknanya senang untuk bergaul dgn orang lain especially dengan family isteri..

8.Tidak rendah diri. 
 Kat sini bukan lah bermakna kene berbangga bangga ngn diri cuma kena berani dan yakin untuk membuat keputusan. Ye la kata ketua keluarga mestila yakin dan bijak buat keputusan.... 

9. Berani
Ni sikap yang paling disukai.. berani camne tu? mestila yang ke arah yang positive yang didorong oleh strong mental. Dia berani untuk menjadi diri sendiri dan berani untuk membela kebenaran..

10. Mempunyai jiwa yang besar
Here bermaksud tidak mudah menyimpan dendam dalam hati dia. Juga, dia berlapang dada untuk menerima kekurangan pasangannya, menerima seadanya dan mudah memaafkan kesalahan orang lain.

11. Bila dah jadi Husband :
  •  Melayan isteri dengan baik
  • Mengasihi isteri sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri
  • Memuliakan Isteri
  • Memenuhi hak isteri sesuai dengan syariat Islam
  • Keep secret rumah tangga 

Awak follow la kriteria2 above kalu nak jadi lelaki idaman malaya :D nak taw lebih lanjut beli la buku "Ya Allah, Aku tak ingin Sendiri"

Extracted from Buku : Ya Allah, Aku tak ingin Sendiri karya Burhan Sodiq
Sempat lagi membaca time raya raya ni haha 


8 Ucap-ucapan untuk izzah:

mus said...

izah..
best! ;DD

izzah said...

ye mus! thnx dear ^_^

Ard said...

insaf aku...

izzah said...

alhamdulillah.. misi tercapai :D

Izzat Syamil said...

sume aku nyer kriteria di ats.hihi.except no. 7,8 and 9

izzah said...

Izzat: camne ko nak jage bella kalu ko x berani??

~ika~ said...

carik kn utk aku r izzah!
sng sket!
haha

izzah said...

woarghhh aku ke yg kene cari?
oke2 aku kasi yg aku rejek
oke tak?
^_^

+Pengikut2+