Tuesday 16 March 2010

Snoring aka Berdengkur



Berdengkur selalu dikatikan dengan tidur, dan tidur selalu dikatikan dgn berdengkur. Hari ni Doc.Izzah ingin merungkai rahsia di sebalik fenomena tersebut..


Hasil kajian Doc melalui internet (kot tenet je) saye dapat membuat beberpae konklusi mengenai tabiat berdengkur ini :



Jantung dan paru-paru yang sihat akan memastikan saluran pernafasan berfungsi dengan baik. Tetapi jangguan pada rentak jantung akan mengakibatkan sistem pernafaan terganggu dan tidk berlaku isyarat timbal balik oleh saraf yang mengawal diafragma (saluran di bawah paru-paru) yang mengawal pernafasan. Akibatnya paru-paru seperti tidak bernafas. Tetapi masalah ini boleh diatasi ketika sedang sedar iaitu menarik dan menghembuskan nafas dengan sendiri. Tetapi ketika sedang tidur, saluran tersebut tidak dapat dikawal. Maka berlakulah dengkuran.


Berdengkur ialah masalah yang mempunyai hubungan rapat denganJantung NW11. Jantung menjaga karektor risau dan perasaan. Masalah risau, cemas dan perasaan yang tertekan (biasanya berkaitan dengan date line atau tuntutan sesuatu) akan mengakibatkan masalah pada jantung.



Perhatikan bayi anda, sekiranya dia berdengkur ketika tidur, bermakna dia sedang mengalami masalah rentak jantung.
Antara karektor yang dapat kita kenal pasti terhadap bayi atau kanak-kanak yang mengalami masalah jantung ialah dia suka meragam, tidak suka dengan orang lain (misalnya apabila orang lain minta dukung, dia tidak mahu). Ketika berumur 5 tahun, dia kerap menangis (selama berhari-hari) setiap kali ditinggalkan di Nurseri atau tadika. Dia mudah rasa bosan dan takut jika ditinggalkan keseorangan.
Semakin kuat bunyi dengkuran bermakna semakin kronik tahap kesihatan jantung. Jadi anda harus aware terhadap anak-anak anda semasa mereka tidur.

How to overcome???
1.Tidur mengereng atas rusuk kanan akan menjadikan jantung bebas daripada tekanan.

2.Bersedialah sebelum tidur. Bebaskan diri daripada masalah kerja atau rasa risau. Tidur dalam keadaan berwuduk dan membaca doa adalah cara tidur yang akan memutuskan tanggungan pemikiran berkenaan urusan pekerjaan di dalam tidur.

3.Ubah posisi tidur jika menyedari masih berdengkur ketika tidur. 

4.Minum air sejuk berais sebelum tidur akan membantu membersihkan bebanan memori daripada dibawa ketika sedang tidur. 

5.Tidur ditempat yang betul dengan cara berbaring mengiring akan menjadikan diri lebih bersedia ketika tidur dan bebas daripada menanggung bebanan kerisauan.

6. Tidur dalam keadaan duduk menegak pada waktu siang atau selepas makan amat digalakkan supaya makanan dapat dihadam dengan sempurna dan tidak membebankan jantung. (if tidur after makan)

Ini just langkah2 kecil yg kita boleh amek. Penyakit ini boleh dirawat dengan berjumpe dengan doktor dan biasa nya doktor2 ne akan merwat jantung. But make sure kene buat medical check up dulu utk mengenal pasti punca sebenar.










5 Ucap-ucapan untuk izzah:

yad_element said...

aku x berdengkur la... haha

izzah said...

sape kate ko berdengkur?

iqapika said...

sbb uh nabi suh tido mengiring ke kanan.. *wink2*

Izzat Syamil said...

thanx Dr. izzah!btw, aku pn x berdengkur(ye kot)

izzah said...

Yah: yea yea,, tu la hikmahnye,,maka praktikkan lah

Izzat: yeh,my pleasure. betol k ko x berdengkur? cm x caye aku,lala

+Pengikut2+